Tam buğday unlu, zeytinli ekmek

DSC_0934 (2)

Yemek yapmaya ciddi anlamda merak saldığımdan beri bir hayalim vardı, evde ekmek yapmak. Sanki güzel ekmekler yapabilsem, her türlü yemeği yapabilecekmişim gibi hissediyordum. Fakat bu heves yüzünden, geçen sene rahmetli babaanneciğimin evinden getirdiğim ekmek makinesinde sayısız faciaya imza attım. Ne feci ekmekler yaptım tarif edemem, kütük gibi, kabarmamış ya da dilimleyince unufak dağılan ekmekler. Bir sürü tarif denedim, hiç biri olmadı…Ben de umudumu kaybedip,  ekmek yapma makinesini moral bozukluğu ile dolabın derinliklerine kaldırdım, en az bir altı ay gün yüzü görmedi zavallı. Sonra Ekim ayı gibi kız kardeşim devamlı evde şahane ekmekler yaptığından bahsedince, ben de korka korka ekmek makinesini tekrar dolaptan çıkardım. Bu tarifi denedim ve başardım:) Ekmek yeterince kabardı, kesince dağılmadı, tadı da nefisti. İlk seferinde pişen ekmeği makineden çıkarıp tadına bakınca neredeyse çocuk gibi sevindim. Sonra defalarca denedim bu tarifi, her seferinde sonuç aynı.

Tarif “Betty Crocker Best Bread Machine Cookbook” kitabından, tabii zaman içerisinde ben de damak tadıma göre tarifte bir takım değişiklikler yaptım. Bir de kitapta verilen taktiklerin ve uyarıların da acayip faydası oldu, o yüzden bu taktikleri burada paylaşmak boynumun borcu. Şimdi madde madde sıralayayım:

  • Ekmek yaparken tüm malzemeler oda sıcaklığında olmalı.
  • Un ve maya taze olmalı, mayanın taze olması özellikle önemli. Mayanın çalışır halde olduğundan emin olmak isterseniz, yarım bardak suya 1  tatlı kaşığı şeker koyup üzerini örtüp sıcak bir yerde bekletin, kabarırsa öyle kullanın.
  • Ekmek yapmak için un satın alırken, unun protein oranına bakın. En az 10% veya yukarısında bir protein oranı olsun, ben sert buğday unu ya da ekmeklik un kullanıyorum. Bir de unu eleyerek kullanın.
  • Her zaman hamur yoğurulurken kontrol edin, hamur ekmek makinesinin ortasında top gibi olmalı ve kolay yoğrulmalı,  eğer hamur kenarlara yapışıp kalıyorsa su fazla gelmiştir. Hamur ekmek makinesinin haznesinde top gibi olana kadar birer kaşık un ekleyin. Eğer hamur kuru ve toparlanmıyor gibi görünüyorsa ve makine hamuru yoğurmakta zorlanıyorsa, su az demektir, hamurun kıvamını kontrol ederek birer kaşık su ekleyin.

Bu taktiklere uyarsanız ekmek makinesinde başarı kaçınılmaz bence. Şimdiden afiyet olsun, hepinize Pazartesi sendromu yaşamadığınız mutlu haftalar dilerim.

Malzemeler 

  • 1,5 bardak su
  • 2 bardak beyaz un
  • 2 bardak tam buğday unu
  • 1 yemek kaşığı şeker
  • 1 tatlı kaşığı tuz
  • 2 yemek kaşığı süt tozu
  • 2 yemek kaşığı zeytinyağı
  • 2 tatlı kaşığı kekik
  • 1 kase çekirdekleri çıkartılmış siyah zeytin
  • 2 tatlı kaşığı instant hamur mayası

Tarif

  • Öncelikle ekmek makinenizin kullanım talimatlarına uyun, genelde çalışma prensipleri aynı sanırım ama benimkinde önce hazneye sıvı malzemeler, şeker ve tuz ekleniyor, bunların üzerine un, süt tozu ve kekik ekleniyor, en son unun ortasında küçük bir çukur açıp mayayı koyuyorsunuz.
  • Zeytini, ikinci kez yoğurmaya başlarken malzeme ekleme sinyalini duyduktan sonra ekleyin.
  • Orta kabuk ayarında, temel/beyaz ekmek programında pişirmeye bırakın, pişince kabından çıkarın ama hemen dilimlemeyin, hamur olmasın.Afiyet olsun.
This entry was posted in Ekmekler and tagged , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Tam buğday unlu, zeytinli ekmek

  1. vişnap says:

    Canım ellerine sağlık bak canımı ekmek istettin öyle güzel görünüyor ki ekmeğin.afiyetle yiyin . Ne kadar uzun zamandır ekmek yapmadığımı farkettim.Benim makinemde dolabın alt köşesinde duruyor yazdan beri.Sana bir şey sorsam acaba makinede hiç mısır ekmeği yaptın mı ?Ben bir kere yaptım başarısız oldu çöpe gittiydi.

    • nur says:

      Çok teşekkür ederim:) Hiç makinede mısır ekmeği denemedim. Aslında evde duran bir mısır unu var, onu bitirmek için denemek istiyorum ama bir yandan da korkuyorum, kötü bir şeyler çıkıp, yazık olacak diye onca malzemeye, denersem haber veririm sonuçtan:)

  2. Bir zeytinli ekmek denemem olmuştu, çok lezzetli oluyor. Bunun tadı da harikadır. Bir dahaki sefere bunu denerim artık🙂
    Fotoğraf yine harika.
    TATlı tarifler yarışmamıza beklerim.

    • nur says:

      Çok teşekkür ederim:) Zeytinli ekmek çok güzel oluyor gerçekten, benim de favorim. TAT’lı tarifler yarışması davetinizi okudum, harıl harıl düşünüyorum ne yapsam diye:) Sevgiler

  3. nil says:

    Eline sağlık kuzu, bir de makinasız dene ekmek yapmayı!
    Dışı sert, kızarmış içi yumuşak ekmekler elde etmek mümkün.

    Ben de kendi ekmek deneyimleri paylaşayım makina kullanmayan bir ekmek sever olarak.
    Ekmek uzun süre yoğurulacak hem kabarması için hem bayatlamaması için, 20dk falan yoğurmak lazım. Yrd. Doç. Dr. Halef DİZLEK demiş ki:
    “Glutenin ve gliadin proteinleri hamurun yoğrulması sırasında hidrate olarak ve çeşitli kimyasal bağlarla birleşerek, hamurun özelliklerini önemli düzeyde etkileyen elastik ve plastik yapıdaki gluteni meydana getirirler. Gluten, hamurun iskeletini oluşturur. Yoğurma sırasında hamura katılan havayı ve mayalar tarafından oluşturulan karbondioksit gazını hamur içerisinde tutarak ekmeğin kabarmasını ve gözenekli bir yapıya sahip olmasını sağlar. Ayrıca nişasta tanecikleri çevresinde koruyucu madde rolü oynayarak ve fazla suyu absorbe etmek suretiyle ekmeğin bayatlama hızını yavaşlatır.” http://www.dunyagida.com.tr/haber.php?nid=2959

    bir de elinizde çiçekleri sularken kullandığınız fıs fıs olacak. Hem ekmek mayalanırken hem pişirirken ekmeğin yüzeyine az biraz su sıkılacak. isteyen daha ıslak bir hamur yapabilir. Ayrıca pişirirken yine fırının içine bır kap sıcak su konursa daha güzel kaparıyor. Ekmeğin dış yüzeyi hemen katılaşıp kurursa hamur kabaramıyor. Bir çok ekmek fırının içinde kendinden su sıkan aparatlar var.

    bir de hamur mayalandıktan sonra şekil verirken içindeki kabarcıkları korumak lazım, incitmeden usul usul, haldır haldır değil.

    • nur says:

      Süper tavsiyeler Nilim,fırında pirince ekmek cidden daha lezzetli oluyor ama ekmek makinesinin rahatlığı tartışılmaz,en azından yoğurda aşamasında çok faydalı,öperim

  4. Taktikleri not ettim.Eğer karar verip ekmek yapma makinesi alırsam muhakkak deneyeceğim.Lezzetli gorunuyor.Ellerinize sağlık.
    Sevgiler

  5. Pingback: Yulaflı ekmek ve uyuyan kedi | Zemberekkuşunun Mutfak Güncesi

Leave a Reply

